روابط کشور تایلند با ایران - 1.0 out of 5 based on 1 vote

روابط کشور تایلند با ایران


روابط قبل از پیروزی انقلاب اسلامی:


قبل از پیروزی انقلاب ایران با تایلند روابط حسنه ای داشت و سفیر هایی از دو کشور در تایلند و ایران جای داشتند. در سال 1335 هجری شمسی سفیر ایران در دهلی نو در پایتخت تایلند هم اکردیته شد. در سال 1340 اولین سفیر مقیم ایران به بانکوک رسید و تصمیم بر این گرفته شد که عهد نامه دوستی بین دو کشور به امضا برسد. این عهد نامه یک مقدمه و شش ماده داشت و در تاریخ 13 بهمن سال 1345 توسط دو کشور امضا شد و سپس اسناد آن در سال 1346 به تهران پایتخت ایران فرستاده شد. در سال 1346 پادشاه های وقت دو کشور از ایران و تایلند بازدید کردند. در تاریخ 2 بهمن به مدت یک هفته، محمد رضا شاه، پادشاه اسبق ایران از تایلند دیدار کرد و در تاریخ 3 اردیبهشت به مدت یک هفته پادشاه تایلند از ایران بازدید کرد. در تاریخ 1347، تایلند اولین سفارت خود را در ایران تاسیس کرد و هم چنین در سال 1348 دو کشور با هم توافق کردند. در آن تاریخ معاون نخست وزیر و وزیر توسعه ملی کشور تایلند برای تحکیم مناسبات اقتصادی بیش تر و بهتر با ایران، به تهران سفر کردند. طبق مذاکرات در 21 آبان سال 1348، یک موافقت نامه ی بازرگانی به امضای دو کشور رسید. پس از آن اعضای دولت وقت سابق از کشور تایلند و با مقامات عالی مرتبه این کشور دیدار کردند. با وجود این که هر دو کشور بر روابط اقتصادی خوب تاکید داشتند، اما قطع نامه راهی به جایی نبرد و پیشرفت چندانی در این زمینه نداشتند.

 

روابط کشور تایلند با ایران


روابط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی:


پس از پیروزی انقلاب و تا سال 1364 روابط دو کشور در حد کار دار بود. ایران اولین سفیر خود را در همان سال ( 1364 )، به بانکوک فرستاد و روابط بین دو کشور بیش تر شد. با این که روابط دیپلماتیک کشور در سطح پایینی بود، اما روابط اقتصادی تایلند و ایران پس از پیروزی انقلاب رشد زیادی کرد و در سطح بالایی قرار گرفت. پس از مذاکرات در سال 1362، بلاخره در سال 1364 تصمیم خود را گرفت و بعضی از محصولات مثل برنج و ذرت و مرغ منجمد را به ایران صادر کرد. به طوری که ایران به سومین کشور خریدار برنج تایلندی تبدیل شد. در همان سال ایران توافق کرد که از تایلند حدود دویست تا چهار صد هزار تن از تایلند برنج خریداری کند و در مقابل پنج تا ده هزار بشکه نفتی را به این کشور صادر کند. این دو کشور در آذر ماه سال 1365 تصمیم گرفتند تا در نمایشگاه های تجاری همدیگر شرکت کنند. هم چنین پس از تحریم های کشور های غربی، تایلند در تحریم ها شرکت نکرد و به ایران برنج صادر می کرد. حتی بعد از جنگ تحمیلی بین عراق و ایران دیدگاه بی طرفانه خود را حفظ کرد و همواره دو طرف را به مذاکره دعوت می کرد.
تایلند در سال های بعد از انقلاب، به مناسب های گوناگون پیام های تبریک را به طور منظم به ایران می فرستاد و روابط خود را به گونه ای عالی با ایران حفظ می کرد.

 

روابط کشور تایلند با ایران


در سال 1370 روابط اقتصادی دو کشور فراتر رفت و تایلند نفت خریداری شده از ایران را به 15 هزار بشکه در روز افزایش داد. هم چنین ایران به طور مستقیم شکر و برنج بیش تری را به ایران وارد می کرد. این اقدامات اقتصادی اعتماد دو کشور به یکدیگر را تا سال 1375 افزایش داد. در سال 1375 سورین پیتسوان، در دو دوره به ایران سفر کرد و تفاهم همکاری وزرای امور خارجه دو کشور امضا شد.

 

روابط کشور تایلند با ایران


در سال 1381 ششمین اجلاس کمیسیون همکاری دو کشور با حضور آقای معتمدی ( وزیر پست و تلگراف ) برگزار شد و دو سند همکاری در زمینه جهان گردی و حمل و نقل هوایی به امضای دو طرف رسید. در سال 1383 با پشتیبانی تایلند و چند کشور دیگر مثل چین، ایران به عضویت انجمن گفتگو های همکاری آسیا درآمد. این موضوع باعث تحولی مثبت در تعامل های بین المللی شد. در سال 1384 در بانکوک چند کمیته نفتی بین ایران و معاون های امور بین الملل و وزرات خانه های نفت دو کشور برگزار شد. طی تصمیمات این کمیته، آن ها برنامه های کاری خود را در زمینه های پتروشیمی، اکتشاف ها، ایستگاه های خودرو های بنزین سوز به گاز سوز آغاز کردند.

 

روابط کشور تایلند با ایران


در تاریخ 19 دی سال 1384، به عنوان هفته فرهنگی و هفته دوستی بین ایران و تایلند، مراسمی با حضور هنرمندان در عرصه سینما و تئاتر و هنر های تجسمی در مرکز فرهنگی ملی تایلند برگزار شد. هدف آن ها از برگزاری این مراسم، مرور اتفاق های 5 دهه اخیر و ارائه دادن طرح های جدید برای گسترش فرهنگ و دوستی بین دو کشور، بود. در این سال ها و در گذشته، از مهم ترین اتفاق ها بین دو کشور، همکاری ایران و تایلند در بخش انرژی است. این اتفاق با سفر آقای وی ست چوپیبان به تهران و افتتاح دفتر شرکت نفت به نام ( پی تی تی ای پی ) رقم خورد. در سال های اخیر روابط بین دو کشور متنوع تر شده است.

 

روابط کشور تایلند با ایران

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 1.00 (1 Vote)

مطالب مشابه

تور تایلند

تماس با ما

تور تایلند ویژه نوروز

تور تایلند ویژه عید

تور تایلند ویژه فروردین

تور تایلند ویژه تعطیلات عید

افزودن نظر
  • هیچ نظری یافت نشد.
قدرت گرفته از کومنتو فارسی جوملا نال