ترکیه (۱)

کشوری است که ۹۷ درصد خاک آن در آسیا و ۳ درصد خاک آن در اروپا قرار دارد. ترکیه از شما با دریای سیاه و از شمال شرقی به گرجستان، از مشرق به ارمنستان ، ایران و جمهوری آذربایجان(نخجوان)، از جنوب به عراق، سوریه و بلغارستان محدود است. بخش آسیایی ترکیه در گذشته آسیای صغیر و بعدها آناتولی نامیده شد. بخش اروپایی ترکیه که در جنوب شرقی شبه جزیره بالکان قرار دارد در گذشته ترکیه یا تراس نامیده می شود‌. دریای مرمره و تنگه های بسفر و داردانل دو بخش آسیایی و اروپایی ترکیه را از هم جدا می کند. 

 

ترکیه (۱)
سرزمین
ترکیه سرزمینی کوهستانی است. بخش بزرگی از این سرزمین فلات پهناوری با نام آناتولی است. این فلات از شمال به کوه های پونتیک و از جنوب به کوه های توروس محدود است. بلندترین قله ترکیه قله آغری داغ (آرارات) به ارتفاع ۵۱۸۵ متر در این منطقه قرار دارد. از بلندی های ترکیه رودهای فراوانی سرچشمه می گیرند. بلندترین آنها قزل ایرماق، به طول ۱۳۵۵ کیلومتر به دریای سیاه می ریزد. ارس از کوه های شرق ترکیه سرچشمه می گیرد و به دریای خزر می ریزد. دجله و فرات نیز از مهم ترین رودهای این کشور هستند. این دو رود از ارتفاعات شرقی ترکیه سرچشمه می گیرند. و از مرز جنوبی کشور می گذرند. فرات ابتدا به سوریه و سپس به عراق و دجله مستقیما به عراق وارد می شود. دشت های میان رودهای دجله و فرات در خاک ترکیه، منطقه بین النهرین شمالی را تشکیل می دهند. ترکیه دارای چندین دریاچه است. دریاچه وان در شرق ترکیه بزرگ ترین دریاچه این کشور است.

 

ترکیه (۱)

شوری آب این دریاچه در نقاط مختلف متغیر است. آب و هوای ترکیه متنوع است. در سواحل جنوبی و غربی، آب و هوا مدیترانه ای است. در این ناحیه زمستان ها معتدل و تابستان ها گرم است‌. سواحل دریای سیاه آب و هوای سردتری دارد. فلات های مرتفع شمال شرقی، زمستان های بسیار سرد و تابستان های گرم دارد. در قسمت جنوب در کوهستان های توروس، زمستان ها پر برف با سرمای شدید و تابستان های گرم و خشک است. در فلات مرکزی تابستان ها گرم و خشک و زمستان ها سرد و مرطوب است. بیشتر فلات آناتولی مرکزی عیر قابل کشت و پوشیده از بوته و علف است. نواحی ساحلی از گیاهان مدیترانه ای پوشیده شده. ساحل شرقی دریای سیاه با سبب بارندگی زیاد پوشیده از جنگل های انبوه است. در جنگل ها و کوهستان های ترکیه جانوران گوناگون از جمله پلنگ، گرگ، گراز، سمور، گوزن، گربه وحشی، خرس، کفتار و روباه زندگی می کنند. مهم ترین منابع زیر زنینی ترکیه عبارت اند از بوکسیت، کرومیت، انتینوان،مس، آهن، سولفور، سرب، روی، بر، منگنز، منیزیت، کف دریا (ماده معدنی نرم سفیدی است که در ساختن جواهر و چپق یا پیپ به کار می رود).

 

ترکیه (۱)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
افزودن نظر
  • هیچ نظری یافت نشد.
قدرت گرفته از کومنتو فارسی جوملا نال

مطالب مشابه

تور ترکیه

تور ترکیه ویژه تیر 94

تور ترکیه ویژه عید فطر 94

تور ترکیه ورودی 24 تیر 94

تور ترکیه ورودی 25 تیر 94

تور ترکیه ورودی 26 تیر 94