آنچه در مورد عفونت واژن باید بدانید

آنچه در مورد عفونت واژن باید بدانید
انواع عفونت واژن
سه نوع عفونت واژن وجود دارد: عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی.
محیط مجاری تناسلی به‌طور طبیعی دارای شرایط خاصی است؛ به طوری که انواع عفونت ها در حالت عادی قادر به رشد و تکثیر در این محیط نیستند، مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد.
عفونت قارچی واژن

آنچه در مورد عفونت واژن باید بدانید
عامل اصلی عفونت‌های قارچی اندام تناسلی زنان، عمدتا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ معمولا به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد ولی محیط اسیدی واژن مانع از رشد این قارچ‌ها می شود. حال اگر به دلایل مختلف از اسیدی بودن محیط واژن کاسته شود، قارچ‌ها رشد بیشتر خواهند کرد و منجر به عفونت قارچی در واژن می‌شوند.
هنگامی که به عفونت قارچی مبتلا شدید، دچار علایمی از جمله خارش و ترشحات واژینال می‌ شوید. خارش معمولا شدید است و ممکن است همراه با التهاب نواحی مربوط باشد. ترشحات فاقد بو و به صورت سفید رنگ و غلیظ است که در عین حال دارای چسبندگی کمی بوده و سست می‌باشد. هم چنین ممکن است بویی مانند کپک بدهد، ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست.
عفوت باکتریایی واژن
 منشا عفونت‌های باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس است. این میکروب به‌طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود است، ولی در شرایط خاص ممکن است رشد کرده و باعث بروز بیماری شود. یکی از راه‌های انتقال این بیماری، تماس جنسی است. علایم این عفونت، ترشحات واژینال به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد رنگ بوده و بوی شبیه ماهی و ناخوشایندی دارد، ولی خارش و التهاب یا اصلا موجود نیست و یا بسیار خفیف‌تر از عفونت قارچی می‌باشد.
عفونت انگلی واژن

آنچه در مورد عفونت واژن باید بدانید
عفونت‌های انگلی مجاری تناسلی در بیشتر اوقات به واسطه نوعی انگل تک‌سلولی ایجاد می‌شود. این انگل به طور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمی‌کند و  از طریق تماس جنسی و یا برخی لوازم (مانند حوله آلوده) و محیط‌های آلوده (مانند استخر) دچار این عفونت می شوید. در بسیاری از موارد، ممکن است این عفونت فاقد علایم و یا علایم آن بسیار خفیف است. یکی از علایم آن، وجود ترشح واژینال بیش از حد است. این ترشح دارای رنگ خاکستری یا سبز رنگ بوده و بوی آن زننده می‌باشد. روی آن حباب‌های هوا مشاهده می‌شود که باعث ایجاد ظاهری کف مانند می‌گردد.
علت بروز عفونت واژن در زنان
مصرف آنتی‌بیوتیک:  اگر دچار سرما خوردگی شدید و بدون تجویز پزشک شروع به مصرف آنتی‌بیوتیک کردید به این نکته توجه داشته باشید که این کار باعث می شود میکروب‌های غیر بیماری‌زا از بین ‌برود و زمینه ابتلا به عفونت واژن (واژینیت) فراهم شود.
میکروب‌های بدن همسر: دسته‌ای از میکروب‌های بیماری‌زا  از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند و با وجود اینکه این میکروب ها در بدن مرد وجود دارد،  ولی تولید بیماری یا علامت خاصی نمی‌کنند، ولی پس از انتقال به بدن زن، بیماری‌زا می‌شوند. به همین دلیل در بعضی از انواع عفونت‌ها، برای زوجین به طور همزمان دارو داده می‌شوند.
استرس: استرس دلیل بسیاری از بیماری‌هاست. افزایش سطح آدرنالین می‌تواند روی هورمون‌های جنسی اثر بگذارد و منجر به تغییرات دوره قاعدگی شود و خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش دهد. در هنگام استرس ترشح کورتیزول افزایش می یابد که منجر به کاهش مقاومت سیستم دفاعی بدن می شود که این خطر عفونت را افزایش می دهد.
عفونت زنانه طی بارداری

آنچه در مورد عفونت واژن باید بدانید
ممکن است زنان در دوران بارداری هم دچار عفونت‌ شوند و از آنجا که در این زمان محدودیت مصرف دارویی وجود دارد و محیط واژن نیز تغییر می‌کند، درمان عفونت مشکل‌تر می‌شود. این عفونت‌ها ممکن است سبب سقط جنین یا زایمان زودرس شود، ولی به ‌طور معمول مشکلی برای جنین به وجود نمی آورند.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

مطالب مشابه

مالزی در یک نگاه

رفت و آمد در مالزی

تعطیلات در مالزی

مسجد ایرانیان در هند

سیکاندرا در هندوستان

ارگ آگرا در هند

افزودن نظر
  • هیچ نظری یافت نشد.
قدرت گرفته از کومنتو فارسی جوملا نال