تحلیل سینمای اکشن و نقش آن در سینما
تحلیل سینمای اکشن و نقش آن در سینما
ژانر اکشن همواره از محبوب ترین ژانرها بوده که شاید بیش از دیگر سایر ژانرها، باعث به گردش درآمدن پول و سرمایه در صنعت سینما میشود. همواره پر هزینه ترین و پرخرج ترین فیلمهای تاریخ سینما، فیلمهای اکشن بوده اند و یا فیلمهایی بوده اند که از ژانر اکشن نیز یاری جسته اند. از همان آغاز سینما و در دهه های ابتدایی این هنر، بودند کسانی که به این ژانر توجه ویژه ای داشتند و به نوعی پدران ژانر اکشن محسوب میشوند.
ژانر وسترن از اولین ژانری بود که همواره شانه به شانه ژانر اکشن در حرکت بوده است. به جز برخی استثنائات در تاریخ سینما، مانند فیلم جایی برای پیرمردها نیست ساخته برادران کوئن، عموم فیلمهای وسترن اکشن هم بوده اند. با همین استدلال و توجه به این نکته که، فیلمهای وسترن جزو اولین فیلمهایی بوده اند که در سینمای نوپای امریکا تولید میشدند؛ پس میتوان ژانر اکشن را هم با قدمتی به سابقه تاریخ خود سینما دانست. دیوید اس پورتر، کسی که او را پدر سینمای ژانر وسترن میدانند، همواره در همان سالها فیلمهای وسترنی تولید میکرد که بسیار اکشن قوی و جذابی هم داشت.
حالا ژانری که هم سابقه بسیار زیادی و به اندازه خود تاریخ سینما دارد و هم در طول این تاریخ، توانسته بیشترین پول و سرمایه را در سینما به جریان بیندازد، طبعا سینمایی است که بسیار حائز اهمیت و موثر است که نیاز به تحلیلهای فراوانی دارد.
اگرچه بسیاری از علاقه مندان به سینمای هنری و روشنفکرانی که همواره سینمای اکشن را تحقیر میکنند و آن را سینمایی بی ارزش میدانند که فقط ترویج کننده خشونت و بی بند و باری است، سایر علاقه مندان سینما، این ژانر را عاشقانه دوست دارند و همین عشق است که هر بار فیلمی اکشن اکران میشود، شاهد صفهای طولانی از مخاطبین سینما مقابل گیشه هستیم. البته میتوان این را هم پذیرفت که همیشه فیلمهای اکشن ترویج کننده خشونت و بی بند و باری نیستند. فیلمهایی که بتوانند مخاطب خود را از رخوت و بی انگیزگی دور کرده و با اکشنی که به نمایش میگذارد و آدرنالینی که در رگهای بیننده به جوش می آورد، باعث شود که مخاطب با انرژی بیشتری روز خود را ادامه دهد، مطمئنا فیلم با ارزشی میتواند باشد. فیلمهای اکشن در بسیاری از اوقات، ترویج کننده فضایل نیک انسانی هم هستند. در بسیاری از این فیلمها، همواره قهرمان فیلم کسی است که میخواهد از مظلومین دفاع کند و مقابل ظالمان بایستد. حتی اگر در فیلمها، ضد قهرمان هم شخصیت اصلی فیلم باشد، باز هم آن ضد قهرمان نوعی تحلیل از وضعیت کنونی جامعه است. کسی که به خاطر بی کاری و به حاشیه رانده شدن توسط جامعه، حالا دست به اسلحه میبرد و میخواهد که عقده گشایی کرده و کسانی را که خیال میکند باعث و بانی این قضایا هستند به رگبار میبندد، به نوعی تصویری از وضعیت همان جامعه است و این فیلم میتواند مانند یک زنگ هشدار بیخ گوش مردم جامعه باشد که حواسشان را جمع کنند تا مبادا در جامعه و در زندگی واقعی شاهد چنین اتفاقاتی باشند.
فیلمهای اکشنی که بسیاری اوقات با نگاه تحقیر آمیز مخاطبان روشن فکر سینما مواجه میشوند هیچ وقت بعنوان یک هنر جدی گرفته نمیشوند، گاهی اوقات به قدری تاثیر اجتماعی دارند و با کارکردهای هنری و حتی ایدئولوژیک خود، باعث بهبود روند زندگی مردم میشود که، باعث میشود قبول کنیم سینمای اکشن دیگر صرفا وجه صنعتی بودن سینما نیست و ممکن است فیلمهایی ساخته شوند که دیگر نه فقط تجاری بلکه فیلمهای هنر نیز محسوب شوند.
برای مثال، در فیلم مکس دیوانه، علی رغم اینکه اکشن نابی در فیلم شاهد هستیم که میخواهد با رعایت رئالیسم در صحنه های اکشن و زد و خورد، مخاطب خود را به وجد بیاورد، اما با توجه به جذابیت فیلمنامه اش، ساختار جذاب فیلم، محتوای ظلم ستیزانه و قهرمان طرفدار مظلوم، میتواند فیلمی هنری صنعتی قلمداد شود که تماشایش با ارزش خواهد بود. سینمای اکشن یکی دیگر از توفیقاتی که برای سینما به بار آورده است، ابزاری است که برای سینما خلق کرده است. بسیاری از جلوه های ویژه میدانی، برنامه های نرم افزاری و قطعات سخت افزاری که برای خلق جلوه های ویژه کامپیوتری ساخته شده اند، بسیاری از انواع دوربین ها و لنزها و وسایل خاص فیلمبرداری، برای سینمای اکشن اختراع و یا ساخته شده اند که بعدها توسط دیگر ژانرها نیز به کار گرفته شده اند.
سینمای اکشن همیشه در خدمت سینما بوده است. چه زمانی که سینما با افت تعداد مخاطب روبرو میشده، این فیلمهای اکشن بوده اند که با فروش قابل توجه در گیشه، جلوی از رونق افتادن سینما را میگرفتند، چه زمانی که یک ژانر به داشتن تعدادی صحنه یا سکانس اکشن نیاز داشتند، این تکنینک ها و ابزار و وسایل فیلمهای اکشن بوده که به یاری دیگر ژانرها شتافته اند و بسیاری از دیگر خدمتها که نشان میدهد ژانر اکشن با دیگر ژانرهای سینمایی، تعاملی سازنده داشته و هیچگاه بصورت مستقل و بدون تاثیر مفید بر دیگران، به جلو حرکت نکرده است. در واقع میتوان گفت حرکت ژانر اکشن، حرکتی در عرض بوده است تا در طول، حرکتی بوده که همواره موجب رشد کل سینما شده است و نه فقط اینکه بخواهد خودش به تنهایی رشد و پیشرفت داشته باشد.
سینمای اکشن در هر کشوری که رشد و اقبال داشته باشد، آن کشور سینمایی پویا و قدرتمند خواهد داشت. جدای از سینمای هالیوود در امریکا که مهد سینمای اکشن است، برای مثال سینمای فرانسه در دهه های اخیر، جدای از سینمای هنری و متعالی که دارد و همواره هم مورد علاقه مخاطبان سینمای هنری بوده است، نوعی از سینما را با عنوان سینمای نگاه پرورانده است، سینمای نگاه در فرانسه توانسته است تعدادی فیلم اکشن بسیار زیبا و جذاب را خلق کند که هنوز هم میتوان آنها را بعنوان فیلمهای اکشن ناب و با ارزش به مخاطبان سینما معرفی کرد. برای مثال تعدادی از فیلمهای لوک بسون، فیلم ساز فرانسوی که فیلمهای اکشن و پر زد و خورد هستند، نمونه ای درست از این ژانر است که با اقبال مخاطبان سینما موتاجه شده اند. در همین سینمای فرانسه، ترویج و استقبال از ژانر اکشن، یکی از دلایلی بوده که توانسته سینمای فرانسه را یکی از پویاترین و مورد اقبال ترین سینماهای جهان نگاه دارد. سینمای فرانسه در مقابل بسیاری از سینماهای جهان از جمله سینمای ایران که هیچ اقبالی به ژانر اکشن نداشته و ندارد، سینمایی بسیار قوی تر است. در سینمای کشور خودمان هم، شاید اگر به اکشن توجه بیشتری میشد، سینمای پویا تر و قوی تر و جذاب تری را داشتیم.
- توضیحات
- بازدید: 636
نظرات
- هیچ نظری یافت نشد.
نظر خود را اضافه نمایید
ارسال نظر به عنوان مهمان