ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

میزانسن پردازی در سینمای جهان چگونه اعمال می شود

میزانسن پردازی در سینمای جهان چگونه اعمال می شود


میزانسن مفهومی است که در واقع از تئاتر وارد سینما شده و به طور کلی به هر آن چیزی که ما بر پرده می-بینیم اطلاق می شود. در تئاتر ما صرفا با یک صحنه مواجه هستیم که تعدادی شیء یا به قولی (آکسسوار) در آن وجود دارد و میزانسن خیلی شلوغ نیست اما در سینما بحث کاملا متفاوت است. ما در هر نمایی که از یک فیلم می بینیم ممکن است که با میزانسن متفاوت و خاصی نیز روبرو شویم. تصور کنید که در یک قاب که اندازه ای دور دارد و دو بازیگر در حال قدم زدن با یکدیگر هستند، میزانسن می تواند شامل: لباس هایی که بازیگران پوشیده اند، نحوه راه رفتن شان، نسبتی که در کنار همدیگر دارند، مسیر حرکتی که برای آنها مشخص شده و همچنین سایر چیزهایی که وجود دارد از جمله کوهی که در بک گراند تصویر می بینیم، ماشین هایی که از کنارشان می گذرند، ماهی که بصورت خیلی کمرنگ در آسمان قرار دارد و چیزهای دیگری از این قبیل میشود. در یک نمای بسته که از صورت یک بازیگر گرفته شده هم، میزانسن میتواند شامل: گریم بازیگر، نورپردازی روی چهره اش و سایه هایی که مثلا زیر چشم ها یا کنار دماغش قرار گرفته و یکی دو شی یا فرد دیگری که ممکن است در کنار قاب دیده شوند، باشد. بنابراین میزانسن در سینما بسیار متفاوت و همچنین سیال است و کارگردان باید برای هر قابی که می بندد میزانسن مخصوصی را هم در نظر بگیرد. عموما کارگردانهایی هم که از تئاتر وارد سینما می شوند در امر میزانسن دهی نسبتا موفق تر عمل می کنند نسبت به کسانی که صبغه شان صرفا سینمایی است؛ از این جمله کارگردانان می توان به کسانی چون: اینگمار برگمان، مارتین مک دانا و حتی کارگردان سینمای ایران، اصغر فرهادی اشاره کرد.

 

میزانسن پردازی در سینمای جهان چگونه اعمال می شود


اما همان گونه که دست کارگردان در سینما برای میزانسن دهی در فیلمش بسیار باز است و می تواند نهایت خلاقیت خود را نیز در این امر نشان دهد، مسئولیت بزرگی هم در قبالش بر عهده اوست و همین خلاقیت و سلیقه وی در این مهم است که نشان دهنده سبک و سطح کاری اوست. با توجه به نکاتی که دهه هاست در میان تئوری پردازان سینما به آن اشاره می شود، میزانسن دادن به دو گونه بسیار کلی اطلاق میشود که نگاهی کوتاه خواهیم انداخت به این موضوع که خواننده را در شناخت بهتر از دو جریان کلی سینما یاری خواهد داد.

 

میزانسن پردازی در سینمای جهان چگونه اعمال می شود


در سینمای هنری آن توجهی که به میزانسن و به طبع آن گرفتن نماهای طولانی تر میشود، دقیقا بصورت معکوس در سینمای تجاری رقم می خورد. بدین معنا که در سینمای تجاری که سرآمد آن هالیوود است تمام توجهات بر ریتم مبتنی بر تدوین شکل می گیرد و میزانسن در مرحله بعدی قرار گرفته است. بنابراین اگر قائل به این امر باشیم که سینما را به طور کلی می توان به (سینمای هنری) و (سینمای تجاری) تقسیم کرد، بنابراین امر تشخیص تفاوت ها و تمایزات همین شناسایی بهتر میزانسن هاست. در یکی از فیلم های «تئودور آنجلوپولوس» کارگردان شهیر سینمای یونان با نام گام معلق لک لک ها ما با نمایی مواجه هستیم که یک قایق در یک رودخانه عریض در حال حرکت است، تعدادی درخت و یک خانه هم از دور مشخص هستند و صحنه ای زیبا و شاعرانه خلق گشته است. نما نسبتا طولانی است و هیچگاه مخاطب سینما چنین نمایی را به این صورت و آن هم با چنین ریتم کندی نخواهد دید. میزانسن در این نما بر این اساس چیده شده است که قایق قرار است رفته رفته از خانه دورتر شده و در سمتی از درون قاب خارج شود. دور شدن قایق از خانه نشان دهنده همان مفهومی است که تئودور آنجلوپولوس، در فیلمهایش بدنبال ارائه آن است: (غربت). بنابراین نحوه حرکت قایق با نوع فیلمبرداری و نحوه حرکت دادن دوربین توسط فیلمبردار هماهنگ شده و دوربین دقیقا با همان آهستگی که قایق در حال حرکت است، پن می کند.

 

 

میزانسن پردازی در سینمای جهان چگونه اعمال می شود

نحوه کنار هم قرار گرفتن خانه و درختان دقیقا منطبق با حس و حال فیلم چیده شده و مطمئنا آنجلوپوس در این صحنه دست برده تا به همان نوعی از صحنه پردازی که می خواسته است برسد. حال به فیلمی از سینمای هالیوود اشاره می کنیم. در فیلم وثیقه ساخته مایکل مان که یکی از فیلم های ماندگار و شاخص این نوع از سینماست، بازیگری که نقش یک قاتل جانی را بازی می کند (تام کروز) در یک تاکسی نشسته و راننده تاکسی قرار است او را به محلی برساند. رفته رفته میبینیم که راننده تاکسی با دستبند توسط همین جانی به تاکسی بسته شده است، چرا که در سکانس قبل بین آنها درگیری پیش آمده که تام کروز مجبور شده برای جلوگیری کردن از فرار راننده تاکسی او را اینگونه به تاکسی اش ببندد. تام کروز از تاکسی خارج می شود، برای انجام ماموریت خود به داخل خانه ای میرود و در غیاب او دسته اس از اوباش وارد صحنه می شوند و برای راننده تاکسی ایجاد مزاحمت میکنند و در نهایت هم کیف متعلق به قاتل را که در ماشین جا گذاشته بود همراه با خود می برند.

 

میزانسن پردازی در سینمای جهان چگونه اعمال می شود

 

هنگامیکه تام کروز بازمیگردد با آنها درگیری لفظی پیدا می کند و بلافاصله همه شان را با شلیک چند گلوله پیاپی به قتل می-رساند. همین صحنه در فیلم وثیقه شاید از نظر زمانی هم اندازه صحنه ای از فیلم گام معلق لک لک ها باشد که در قبل توصیف شده، اما ما در این صحنه با تعداد بسیار زیادی نما مواجه هستیم که با کات خوردن به یکدیگر مربوط می شوند و استمرار را ایجاد می کنند. از همان نمایی که هر دو را داخل تاکسی دیده ایم و بعدتر هم که متوجه بسته شدن دست راننده تاکسی به ماشین می شویم، حدود 7 نما قرار دارد، در لحظه ای که قاتل بازمیگردد و اوباش را به سزای اعمالشان می رساند هم با تعداد زیادی نمای زیر یک ثانیه مواجه میشویم که او با سرعت محیرالعقولی آنها را با تیر می کشد. حالا نکته ای که در این فیلم وجود دارد، میزانسن سیال نماهای فیلم است. لحظه ای که قاتل از داخل ساختمان بازمیگردد و متوجه ربوده شدن کیفش می شود، کارگردان یک میزانسن داده و لحظه ای که قاتل؛ اوباش را صدا میکند و بعد هم آن ها را می کشد، میزانسن دیگری داده است که دیگر ما میزانسن قبلی را در این نماهای جدید نمی بینیم؛ در حالیکه در فیلم آنجلوپولوس، میزانسنی توسط کارگردان داده شده است که در کل آن صحنه ثابت است و دست نخورده باقی می ماند و این گونه ما حس استمرار و یکدستی زمان سینمایی را در فیلم احساس می کنیم. این نکته یکی از تمایزات اساسی میان سینمای هنری که بیشتر در اروپا هوادار دارد و سینمای تجاری که بیشتر در ایالات متحده امریکا کاربرد دارد، میباشد.

 

میزانسن پردازی در سینمای جهان چگونه اعمال می شود

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

مطالب مشابه

هتل جهان مشهد

هتل می تاور مالزی

رستوران نقش جهان کیش

مالزی در یک نگاه

رفت و آمد در مالزی

تعطیلات در مالزی

امتیاز کلی این مطلب (0)

0 از 5 ستاره
افزودن نظر
  • هیچ نظری یافت نشد