سینوزیت حاد و مزمن

سینوزیت عبارت است از چرکی شدن حفره های اطراف بینی و پیشانی که ممکن است حاد یا مزمن باشد.

علایم سینوزیت حاد:

- درد و فشار در سر و صورت

- سردرد (معمولا سردرد در طول روز شدید و همگام خواب کمتر می شود.)

- انسداد بینی

- ترشحات چرکی از بینی

- سوزش

- سرفه

 

سینوزیت حاد و مزمن

نکاتی که هنگام سینوزیت حاد باید رعایت کنید:

- در مکانی با هوای ارام و دور از پنکه و کولر استراحت کنید.

- غذاهای سبک و مایعات بخورید.

- از خوردن غذاهای یخ و ترشی پرهیز کنید

- روی سینوس حوله گرم بگذارید و از قطره های باز کننده بینی و بخور و داروهای نظیر برگ اکالیپتوس برای افزاد گرم مزاج و بخور مرزنگوش برای افراد سرد مزاج استفاده کنید.

- شستن بینی و سینوس ها با محلول آب نمک (سالین) چندین بار در روز می تواند به کاهش درد که در اثر گرفتگی بینی ایجاد شده است، کمک کند.

- اگر علایم سینوزیت شدید شود باید به متخصص مراجعه کنید تا از ترشحات بینی ازمایش کشت انجام دهند و چنانچه عامل آن میکروب باشد. باید میکروب آن مشخص شود تا انتی بیوتیک مخصوص آن تجویز شود. 

 

سینوزیت حاد و مزمن

سینوزیت مزمن:

در سینوزیت مزمن بر خلاف سینوزیت حاد فرد درد ندارد. اگر هم باشد خیلی خفیف است. بینی دارای ترشحات مختصر است. بینی معمولا کیپ می شود. شاید بتوان تنها علائم سینوزیت مزمن را ترشح از بینی یا پشت حلق و از دست رفتن حس بویایی دانست. در سینوزیت مزمن التهابی یکنواخت و ملایم در سینوس وجود دارد که بعلت دفع مداوم ترشحات عموما احساس پری یا درد در ناحیه مبتلا ایجاد نمیکند. اگر سینوس‌ها ملتهب بمانند و درمان نشوند و بیماری سینوزیت مزمن رخ داده باشد، غشای سینوس ضخیم و متورم می‌شود. این تورم می‌تواند باعث ایجاد اجسام انگور مانندی به نام پولیپ شود. همچنین پولیپ‌ها ممکن است از داخل سینوس خارج شده و مجاری هوایی داخل بینی را مسدود کنند و نفس کشیدن را سخت کنند. 

 

سینوزیت حاد و مزمن

نکاتی که هنگام سینوزیت مزمن باید رعایت کنید:

گاهی سینوزیت مزمن در اثر برخورد سرما به سر یا در اثر حرارت مزاج ایجاد می شود. در صورتی که در اثر برخورد سرما به سر باشد، باید سر خود را گرم نگه دارید. حتما در هوای سرد از کلاه استفاده کنید و سنوزیت های خود را گرم نگه دارید برای این کار می توانید از هد بند سر استفاده کنید و غذاهای گرم مزاج و سوپ های گرم بخورید. گاهی مربوط به برخورد سرما نمی باشد و در اثر حرارت مزاج است لازم است از پنکه و کولر دوری کنید. در صورتی که سرفه نداشته باشید از غذاهای گرم استفاده نکنید. هنگامی که عرق کردید به هیچ عنوان اب سرد نخورید یا مقابل کولر یا پنکه قرار نگیرید. از قرار گرفتن مقابل محرک‌ها نظیر دود سیگار، قلیان و سایر مواد شیمیایی که بوی تندی دارند، خودداری کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

ترشحات چرکی سبز یا زرد به معنی وجود عفونت باکتریایی است. با این وجود، معمولا بدون مصرف آنتی بیوتیک طی ۷ تا ۱۴ روز خود به خود خوب می‌شود. اما اگر احساس ناخوشایند شما ادامه دار بود و یا علائم سخت و شدید بودند و یا تب شدید داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای شما دارو تجویز کند و یا عمل جراحی را پیشنهاد کند.

 

سینوزیت حاد و مزمن

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

مطالب مشابه

هتل آدم و حوا آنتالیا

تور کیش 3 شب و 4 روز

تور استانبول 2 شب و 3 روز ویژه شهریور 94

هتل و اسپای کلارک گرینز - ایرپورت ریزورت هند

دریافت تورهای لحظه آخری و نرخ ویژه از طریق تلگرام

آب و هوای مالزی

افزودن نظر
  • هیچ نظری یافت نشد.
قدرت گرفته از کومنتو فارسی جوملا نال