تحلیل و بررسی فیلم سعادت آباد - 3.3 out of 5 based on 3 votes

تحلیل و بررسی فیلم سعادت آباد

سعادت آباد عنوان فیلمی است به کارگردانی مازیار میری که در سال 1389 به اکران عمومی رسید. سارا و آیدا، حوض نقاشی، کتاب قانون و به آهستگی عنوان دیگر فیلم های این کارگردان هستند. در فیلم سینمایی سعادت آباد بازیگران زیادی به ایفای نقش پرداخته اند که از جمله ی آن ها می توان لیلا حاتمی، حامد بهداد، مهناز افشار، هنگامه قاضیانی، حسین یاری، امیر آقایی و مینا ساداتی را نام برد.

تحلیل و بررسی فیلم سعادت آباد

داستان این فیلم درباره ی زندگی زناشویی سه زوج است که همگی با هم دوست هستند. شخصیت اصلی فیلم زنی به نام یاسی (با بازی لیلا حاتمی) است که دختر بچه ای نیز دارد. یاسی باردار است ولی روابطش با همسرش محسن (با بازی حامد بهداد) رو به سردی رفته است و به همین خاطر در صدد برگزاری جشن تولدی برای محسن است تا رابطه ی خود و همسرش را بهبود بخشد. او قصد دارد که در این جشن خبر بارداری اش را نیز به محسن بدهد. اما اتفاقات آن طوری که یاسی برنامه ریزی کرده است پیش نمی رود و با آمدن مهمان ها ماجراهای زیادی اتفاق می افتد...

تحلیل و بررسی فیلم سعادت آباد

در خلال فیلم، داستان دو زوج دیگر نیز روایت می شود. زوج هایی که در حقیقت دوستان یاسی و محسن هستند و برای جشن تولد به خانه ی آن ها می آیند. اغلب فیلم در خانه فیلم برداری شده است و کارگردان قصد دارد تنش های موجود در کانون خانواده را برای مخاطبش به نمایش بگذارد.

علی و لاله زوج دیگری هستند که به تازگی ازدواج کرده اند. امیر آقایی نقش علی و مهناز افشار نقش لاله را در فیلم ایفا کرده اند. یکی از ماجراهای اصلی و درگیرکننده  ی این فیلم مربوط به این زوج است. علی که به شدت به همسرش علاقمند است فضای بسته ای را برای لاله ایجاد کرده و اجازه ی کار کردن را نیز از او گرفته است. لاله نیز برای این که مانعی برای کار کردنش وجود نداشته باشد، بارداری اش را از علی مخفی کرده و بچه شان را سقط کرده است. اما در مهمانی یاسی طی اتفاقاتی این ماجرا لو رفته و دعوای شدیدی را در پی دارد. امیر آقایی در این فیلم به شدت درخشان ظاهر شده است. او با بازی خوبش توانسته علی را به عنوان فردی عاشق اما سخت گیر، به شدت سنتی و بدگمان به خوبی به تصویر بکشد. شاید بتوان شخصیت علی را با شخصیت محسن مقایسه کرد. علی به شدت به همسرش توجه می کند و عشق بیش از اندازه ی او برای لاله محدودیت زا است. در مقابل محسن هیچ توجهی به همسرش ندارد و مدام درگیر کارش است. تا حدی که متوجه بیماری لاله و حال بد او نیز نمی شود. او معشوقه ای نیز دارد که در فیلم به طور گذرا به آن اشاره می شود.

تحلیل و بررسی فیلم سعادت آباد

بهرام و تهمینه نیز دو زوج دیگر فیلم هستند که روابطشان کاملا به هم خورده است و قصد جدایی دارند اما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند. آن ها حتی به سختی با هم صحبت می کنند و اگر هم دیالوگی بینشان رد و بدل شود، پر از کنایه است. بهرام نیز که رابطه ی به هم ریخته ای با تهمینه دارد به یاسی علاقه مند است و مخاطب این را از نگاه های عاشقانه و توجهات بهرام به یاسی، متوجه می شود. حسین یاری در نقش بهرام و هنگامه قاضیانی در نقش تهمینه در سعادت آباد حضور پیدا کرده اند.

تحلیل و بررسی فیلم سعادت آباد

شاید درون مایه ی سعادت آباد را بتوان مخفی کاری های زوجین در زندگی زناشویی و خیانت دانست. دو موردی که از مهم ترین اتفاقات یک رابطه محسوب می شوند و می توانند زندگی هر دو نفر را نابود کنند. هر چند به دلیل سانسور قسمت هایی از فیلم، موضوع خیانت به درستی نمایش داده نمی شود و این سانسور پایان بندی فیلم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
در سعادت آباد نشانه های زیادی از تنش و روابط کدر خانوادگی مشاهده می کنید. بریدن دست یاسی در ابتدای فیلم. آیینه ی شکسته ی اتاقش. جویدن لب هایش در سکانس های مختلف و... که همگی خبر از محیط نا آرام خانوادگی دارند. تنش های خانوادگی و روابط پیچیده از موضوعات اصلی داستان هستند که کارگردان در سعادت آباد آن ها را به تصویر کشیده است.

تحلیل و بررسی فیلم سعادت آباد

بازی بازیگران این فیلم مانند همیشه درخشان است. مهناز افشار نیز برای این فیلم توانسته است سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از بیست و نهمین جشنواره ی فیلم فجر نصیب خود کند. با این که این فیلم از قصه ی خوب، بازیگران عالی و سرشناس و کارگردانی بسیار خوبی برخوردار است، اما به غیر از جایزه ی مهناز افشار در جشنواره ی فیلم فجر، موفق به دریافت جایزه ی دیگری نشد.

تحلیل و بررسی فیلم سعادت آباد

3.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.50 (3 Votes)
افزودن نظر
  • هیچ نظری یافت نشد.
قدرت گرفته از کومنتو فارسی جوملا نال

مطالب مشابه

هتل آدم و حوا آنتالیا

تور کیش 3 شب و 4 روز

تور استانبول 2 شب و 3 روز ویژه شهریور 94

هتل و اسپای کلارک گرینز - ایرپورت ریزورت هند

دریافت تورهای لحظه آخری و نرخ ویژه از طریق تلگرام

آب و هوای مالزی